Uncategorised

Inschrijvingen

1. Aanmelden en inschrijven

Kinderen die beschikken over een ‘verslag’ voor type basisaanbod of type 9 kunnen worden ingeschreven in onze school.

In de loop van het schooljaar kan er steeds ingeschreven worden vanuit het gewoon onderwijs.

Een overstap vanuit een school voor buitengewoon onderwijs naar onze school in de loop van het schooljaar, waarbij een attestwijziging moet gebeuren, is niet mogelijk. Een attestwijziging kan alleen gebeuren op het einde van een schooljaar. Indien we een dergelijke leerling toch opnemen in onze school, zal hij/zij ingeschreven worden als vrije leerling.

Wij kunnen een inschrijving niet weigeren behalve indien er geen plaats meer is. De weigering gebeurt per type of op schoolniveau.

Voor het schooljaar 2019-2020 kan je het ganse schooljaar inschrijven voor type basisaanbod zolang er vrije plaatsen zijn. Type 9 is volzet.

Voor het schooljaar 2020-2021 kan je hieronder de data terugvinden.

Onze school werkt met een voorrangsperiode voor leerlingen van dezelfde leefentiteit en kinderen van personeel. Tot slot voorzien we ook een periode voor leerlingen die geen gebruik maken van de voorrangsgroepen.

1. Type Basisaanbod

Een inschrijving voor het schooljaar 2020-2021 kan:

  • van 2/03/2020 tot 20/03/2020: kinderen van dezelfde leefentiteit (broers en zussen) en kinderen van personeel
  • vanaf 20/04/2020: vrije inschrijvingen

 

2. Type 9

Een inschrijving voor het schooljaar 2020-2021 kan:

  • van2/03/2020 tot 20/03/2020: kinderen van dezelfde leefentiteit (broers en zussen) en kinderen van personeel
  • vanaf 30/03/2019: vrije inschrijvingen

De inschrijvingen voor type 9 en type basisaanbod zijn voorlopig door de lokale overheid opgeschort tot op het moment dat fysiek inschrijven terug mogelijk is. Wanneer we een nieuwe datum hebben, communiceren we dit via deze website.

2. Weigeren

Onze school moet haar capaciteit vastleggen. De maximumcapaciteit van de school is 145 leerlingen. De capaciteit van type basisaanbod is 90 leerlingen, voor type 9 is dit 55 leerlingen.

De capaciteitsbepaling en het aantal beschikbare zitjes vind je terug op de website van de school. Eens onze capaciteit bereikt is, wordt elke bijkomende leerling geweigerd.

Elke geweigerde leerling krijgt een mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving en wordt als geweigerde leerling in het inschrijvingsregister geschreven. De volgorde van geweigerde leerlingen in het inschrijvingsregister valt weg op de vijfde schooldag van oktober van het schooljaar waarop de inschrijving betrekking heeft.

Indien er problemen zijn in verband met de inschrijving kan je een beroep doen op de bemiddeling van het lokaal overlegplatform van Tienen (contactpersoon: Evelien Caron, 02 553 29 73 , ).

 

 

Opvang

Stekelbees is een initiatief buitenschoolse opvang van het gemeentebestuur van Hoegaarden i.s.m. de vzw landelijke kinderopvang. Zij bieden een inclusieve opvang aan, waarbij er getracht wordt om ook voor elk kind van onze school een gepaste opvang aan te bieden. Hiervoor is het wel noodzakelijk om steeds met ouders en kind een intakegesprek te doen met de verantwoordelijke. Hierin zal er dan langs beide zijden gekeken worden naar de noden en mogelijkheden.

Openingsuren op schooldagen

  • Van 7.00u tot 8.30u (de kinderen worden vervolgens door de begeleiding van de opvang naar school gebracht)
  • Van 15.45u tot 18.30u, op woensdag van 12.10u tot 18.30u (de kinderen worden door de leerkrachten naar de opvang gebracht)

Openingsuren op vakantiedagen en tijdens vakantieperiodes

  • Van 7.00u tot 18.30u

Plaats

Hoofdlocatie De Polder, Kloosterstraat 29/2, 3320 Hoegaarden

 

Verantwoordelijke

  • Mevr. Kim Thiry – tel: 016/76.56.59 of
  • Helpdesk landelijke kinderopvang (elke werkdag van 9u-14u) tel: 070/24.60.41

Inschrijving

Elk kind dient eenmalig geregistreerd te worden bij de opvang te Hoegaarden. Hiervoor dient er contact te worden opgenomen met de verantwoordelijke. Vervolgens kunnen de kinderen voor en na de school vrij gebracht worden, zonder vooraf de dagen vast te leggen. Enkel voor schoolvrije dagen en vakanties is er vooraf een extra online inschrijving nodig

 

Vergoeding

De tarieven (gewoon, verminderd en sociaal) zijn conform de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering. Deze tarieven kan je terugvinden in het huishoudelijk reglement van Stekelbees Hoegaarden op de website van onze school. Hier vind je ook meer informatie over de regeling van betaling, de procedure bij niet-betaalde rekeningen, fiscale attesten e.d.

 

Website

 

DVD's musical

Er zijn nog DVD's te verkrijgen van de musical.

Hierop staat de ganse film.

Een dvd kost 10 euro.

Je kan ze kopen op het secretariaat bij juf Lut:

  • Tot dinsdag 8 juli (tussen 9 u en 15 u)
  • Vanaf maandag 25 augustus (tussen 9 u en 15 u)

Gelieve op voorhand eventjes contact op te nemen: 016/76 54 97

Alvast bedankt!

Computertijd bij kinderen.

Laris en Matteo zijn gek op computergames en televisiekijken. Hieronder vind je 2 situatiefilmpjes hoe je kan reageren als ouder. Foute reactie {youtube}KRdCPxdRqnI|480|295|1{/youtube} Goede reactie {youtube}BJFiJgUztMo|480|295|1{/youtube}

Vrije tijd

Hieronder vind je enkele initiatieven en activiteiten voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften:

Akabe scouts Tienen

Akabe scouts Tienen

Scoutsgroep voor kinderen met een beperking (ASS, motorische en mentale beperking)

G-sport Tienen

G-sport Tienen

Zwemmen, dans en tennis voor mensen met een beperking

G-voetbal Boutersem

G-voetbal Boutersem

Voetbal voor kinderen en jongeren met een beperking

Oepekka

Oepekka

Vrijetijdsvereniging uit Meldert (Hoegaarden) die socio-culturele actviteiten aanbiedt aan (rand)normaalbegaafde en aan minderbegaafde jongeren met een diagnose in het autismespectrum, aan hun familie of aan hun naast omgeving

't Balanske

't Balanske

Vrijetijdszorgcentrum in Sint-Joris-Winge waar gezinnen met een persoon met een beperking zich kunnen ontspannen en hun vrije tijd op een aangename en zinvolle manier kunnen doorbrengen

Sportdag

De klas van meester Noël heeft een sportdag georganiseerd voor de klassen van juf Kristien, juf Griet en juf Elly.

Het was een heel leerrijke dag!  Kijk maar hieronder:

{youtube}Fcids6gA1FE{/youtube}

 

 


krant

De klas van juf Sara maakte een eigen krant.

Je kan ze hier downloaden.

Financiering en werkwijze dossiers

Het is een grote uitdaging om het masterplan van Mariadal te realiseren, gezien de omvang van de uit te voeren werken en de gevolgen op financieel gebied. Gelukkig biedt de Vlaamse gemeenschap, weliswaar te weinig, financiële ondersteuning indien de werken voldoen aan een aantal voorwaarden.

Soms werken we met een klein dossier verkorte procedure (meer dan 5.500 euro en minder dan 67.000 euro). De werken mogen gegund worden met een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking (minimaal moet er drie offertes worden ingediend).
Als er grotere werken gepland worden gebruiken we een groot dossier verkorte procedure. Het maximumbedrag hiervoor is 125.000 euro. Omdat er drie verschillende scholen op het domein zijn gevestigd kunnen we soms werken uitvoeren tot een maximum van 375.000 euro. Agion beslist welke firma de werken mag uitvoeren (meestal is dit de firma die het werk uitvoert voor de laagste prijs). Een werk verkorte procedure moet volledig worden afgehandeld vooraleer een ander kan worden opgestart.

Voor energiezuinige infrastructuurwerken kunnen we beroep doen op een REG-dossier. Dan is er geen beperking van bedrag. Deze werken kunnen tegelijkertijd met een ander dossier verkorte procedure worden uitgevoerd. Werken aan het sanitair hebben ook voorrang en kunnen gelijktijdig met een ander dossier.

Voor nog grotere werken is er een heel lange wachttijd (soms 10 jaar en meer). Hierdoor zijn we genoodzaakt grote infrastructuurwerken toch op te delen in kleine onderdelen. Dit maakt het geheel complexer en soms duurder (aannemers vragen voor 2 kleine werken meer dan voor 1 groot).

Voor de betaling van de werken doen we beroep op subsidiëring door de Vlaamse Gemeenschap. De Basisschool en het Speciaal Lager Onderwijs ontvangen 70 % subsidies van de totale kostprijs. Het Aangepast Beroepsonderwijs krijgt 60 %. Het resterende gedeelte van de kostprijs wordt betaald met een lening. Jaarlijks lossen we de lening af met een gedeelte van het spaargeld en een gedeelte van de jaarlijkse werkingsmiddelen. Op die manier spreiden we de betalingslast.

Probleem dat de laatste tijd rijst is dat de Vlaamse Gemeenschap ook moet besparen en bepaalde middelen op zijn voor het jaar voorbij is. Niet alleen lopen projecten hierdoor vertraging op maar komt de betaalbaarheid ervan in gedrang.

 

Prioriteiten

Het is nogal vanzelfsprekend dat men een project van dergelijke omvang niet aanvat zonder een degelijke studie uit te voeren. In een eerste fase is het belangrijk de situatie in kaart te brengen. Dit was een hele grote en tijdsintensieve klus:

  • inventaris staat van de ramen, de zoldering, de binnenschrijnwerkerij, verlichting, de verluchting, de verwarming, …. .
  • opmeting van de binnenoppervlakte per lokaal en per verdieping (vloer, muren, plafond)
  • opmeting van de buitenoppervlakte
  • inventaris bestemming van de lokalen
  • inventaris noden van de verschillende afdelingen

Het opstellen van de criteria is een volgende stap (we vermelden er maar enkele als voorbeeld). Hierbij kijken we naar de toestand van de gebouwen maar ook naar de uitgangspunten en de visie op onderwijs.

Als het dak in slechte staat is komt dit werk in eerste rang. Het is onlogisch dat je schilderwerken of elektriciteitswerken laat uitvoeren als er vocht via het dak insijpelt.

Energiezuinigheid is erg belangrijk. Het isoleren van zolders en ramen geeft het hoogste rendement. Het is nogal logisch dat deze werken eerst aan bod komen. Met zonnepanelen wacht je best tot de andere elementaire werken zijn uitgevoerd.

Een aangroei van leerlingen in een afdeling kan betekenen dat je bijkomende lokalen moet inrichten. Dit project krijgt dan voorrang op andere projecten. Het kan ook betekenen dat er een leerlingenstop wordt ingebouwd omdat het niet haalbaar is nog meer leerlingen op het domein op te vangen.

Goed onderwijs houdt rekening met talenten van leerlingen. Een goede basisschool zorgt er dus dat leerlingen met een talent voor techniek of met een talent voor natuur dit kunnen tonen en inzetten in de school. Aangepaste ruimtes om techniek en natuur kwaliteitsvol aan bod te laten komen zijn dan noodzakelijk.

Heel belangrijk in het geheel is de financiering van de projecten. Van al de opgelijste projecten werd een raming opgesteld. De kostprijs van de projecten bepaalt mee de volgorde van de uit te voeren werken.

Uitgangspunten

  1. Mariadal is gelegen in een parkgebied. Dit wil zeggen dat je in dit gebied niet meer mag bouwen. In de zone waar de kleuterschool staat mag uitzonderlijk wel worden gebouwd of verbouwd indien de dienst “Ruimtelijk ordening (stedenbouw)” hiervoor een afwijking toestaat.
    Belangrijke verbouwingen moeten worden gemeld aan de dienst “Natuur en bos (bos en groen)”.

    Op het domein staat een beschermd monument: de Sint-Rochuskapel. Dit is een heel mooie, pas gerestaureerde kapel, waar regelmatig nog diensten en concerten worden georganiseerd. Ook de leerlingen van de scholen kunnen hier terecht voor hun vieringen. De kapel is publiekelijk toegankelijk (op vraag en op zondag van april tot oktober).
    “Onroerend erfgoed (monumenten en landschappen)” houdt toezicht op het gebouw en het domein. Voor belangrijke ingrepen aan gebouwen of het optrekken van een nieuwbouw dienen we steeds advies te vragen aan deze dienst.

    De zusters van de Vereniging met het Heilig Hart wonen nog in het klooster. Zij helpen de scholen met de financiering van de werken aan de gebouwen. We maken soms gebruik van dezelfde ruimtes. Het is nogal vanzelfsprekend dat wij hen betrekken bij de bouwplannen van de scholen en rekening houden met hun eventuele wensen.


  2. De schoolgebouwen dienen te voorzien in de behoefte van een aantal generaties. De school van de toekomst is een duurzame school. Bouwen aan een duurzame school betekent dat wij oog hebben voor het samengaan van leven en leren: ontwikkeling, samenleven met de buren, mobiliteit, afvalbeheersing, energieverbruik, gezondheid, veiligheid, … samenwerking met bedrijven, met ouders, leerlingen, leerkrachten, onderhoudspersoneel, gemeentebestuur, organisaties, … .

De school in beeld

Alle gebouwen van het domein hebben een naam gekregen.

In Sint-Jozef is de kleuterschool gevestigd.

Sint-Anna herbergt in één gedeelte de afdeling Aangepast Beroepsonderwijs en in het andere deel een aantal klassen van de Basisschool.

In het Lydiagebouw verblijven leerlingen van de Basisschool.

In het Elianegebouw vind je de refter, een aantal klassen van de Basisschool, het Speciaal Lager Onderwijs en het medialokaal.

Het Lambertusgebouw biedt plaats aan leerlingen van de Basisschool en het Speciaal Lager Onderwijs.

In de vleugel Petrus vind je de tweede refter, een aantal burelen en klassen van het Speciaal Lager Onderwijs.

In het gebouw Ateliers zijn de werkhuizen van het Aangepast Beroepsonderwijs gevestigd.

De Boerderij wordt gebruikt als opslagplaats.

In het huis Amrani zijn er burelen gevestigd.

Het vroegere armenschooltje werd Villa Irena gedoopt en wordt gebruikt als klaslokaal voor het Aangepast Beroepsonderwijs.

In de Polder (wordt gehuurd) vind je een afdeling van het Aangepast Beroepsonderwijs terug.

In het Klooster leven nog een tiental zusters. De Sint-Rochuskapel wordt nog regelmatig gebruikt.

Het Domein Mariadal (tuin, vijver) zelf vermelden we apart omdat dit onderdeel ook heel veel zorg en aandacht verdient.

Inleiding gebouwen

Mariadal is een heel mooi domein waarop al jarenlang leerlingen ronddrentelen, kleine en grote stappen zetten in hun ontwikkeling. Al van in 1823 dragen de zusters zorg voor leerlingen van klein tot groot. Oorspronkelijk gestart als armenschool, uitgegroeid tot een heel gekend internaat internaat (waar zelfs Russische prinsessen verbleven) en een uitstekende normaalschool, is Mariadal op dit moment een thuis voor drie scholen: basisschool Mariadal, Speciaal Lager Onderwijs Mariadal en Aangepast Beroepsonderwijs Mariadal.

Enkele jaren geleden hebben we ons de vraag gesteld of deze mooie oude gebouwen wel geschikt zijn voor het onderwijs van de 21e eeuw. Terecht worden er in deze tijd andere eisen gesteld wat betreft schoolgebouwen. Dan gaat het niet alleen over veiligheid, duurzaamheid, energievriendelijkheid, … maar tevens over de beschikbaarheid van ruimtes om de visie van de scholen te realiseren (vb. kinderen moeten hun talenten ook in techniek kunnen tonen, …. waar kan dit voor de Basisschool en het Speciaal Lager Onderwijs, is er voldoende ruimte voor de afdeling schrijnwerkerij)? Een hele uitdaging, vermoeiend en boeiend omdat wij tot het besluit gekomen zijn dat het inderdaad de moeite waard is om Mariadal geschikt te maken voor het onderwijs van de 21e eeuw.

We nodigen jullie dan ook graag uit een kijkje te nemen in de plannen, de projecten, foto’s, … om zo een beeld te krijgen van wat er is, van de werken die worden gepland en worden uitgevoerd en het uiteindelijke resultaat.

 

Schoolgebouw

Hier vindt u binnenkort foto's en uitleg over de vernieuwingen van de schoolgebouwen.

Schoolreis

Op dinsdag 22 juni gingen we met de ganse school op schoolreis naar Tervuren.

De foto's kan je bewonderen in ons fotoalbum.

 

Heb je gesprongen op de trampoline van Chiquita Moov? Dan vind je een leuke foto terug op hun website. Hiervoor moet je je wel eerst inschrijven.

Klik op het onderstaande logo.

 

DOS - de plank

Het project "Dorp op school" daagde de kinderen van de klassen van meester Noël en juffen Petra/Leona uit om een maquette te maken. De leerlingen bouwden een heus park op hun plank. Je kan het hele proces volgen door op de volgende foto te klikken!

Geïntegreerde werking

Vanuit een multidisciplinair overleg met de ouders wordt steeds besproken welke vorm van onderwijs (auti-klas of geïntegreerde werking) het meest aangepast is aan de noden van het kind.

Geïntegreerde werking

 

  • het volgen van lessen in een grotere klasgroep (maximum aantal leerlingen= 13/14)
  • er is een meerwaarde voor de leerling om te functioneren binnen deze klasgroep
  • er is extra aandacht voor specifieke hulpvragen (sociaal-emotionele ontwikkeling, leren leren, ...)
  • ondersteuning van de klasleerkracht door het auti-team
  • speeltijden in grote groep met aanbod van spelmateriaal
Klik op de afbeelding om de afbeelding te vergroten.

Individueel handelingsplan

Voor elke leerling wordt een individueel handelingsplan opgesteld. Hierin beschrijven we de onderwijsdoelstellingen en de auti-aanpak. We gebruiken hiervoor onderzoeksgegevens, het leerlingdossier en observatiegegevens. We beluisteren de ouders en contacteren indien nodig externe diensten.

Ouders

Ouders zijn zeer belangrijke partners voor onze samenwerking. Zij kennen hun kind goed. Daarom vinden wij het belangrijk elkaar regelmatig te ontmoeten.

Auti-klas

 

  • algemene infoavond
  • 3 keer per schooljaar uitgenodigd op onze klassenraden
  • 3 rapportavonden, waarbij ouders de kans hebben om andere leerkrachten (lichamelijke opvoeding, muzische vorming, ICT en zorgleerkracht) en paramedici (ergotherapeute, orthopedagoge en logopediste) te spreken

 

Geïntegreerde werking

 

  • algemene infoavond
  • uitgenodigd op de klassenraad indien nodig
  • 3 rapportavonden, waarbij ouders de klastitularis en alle andere leerkrachten en paramedici kunnen spreken

 

Kom gerust eens langs voor een bezoekje. Wanneer je nog vragen hebt, aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen.

Omkadering

Alle teamleden van de school volgden een basiscursus autisme.
De orthopedagoge, de interne begeleider ASS, de ergotherapeute en de leerkracht van de autiklas verdiepten zich. We besteden ook zeer veel aandacht aan het voortdurend bijscholen en opfrissen van onze deskundigheid.

Multidisciplinair overleg, samenwerking en bijscholing zorgen voor een goede auti-werking die zich steeds afstemt op de individuele noden en behoeften.

Auti-klas

Vanuit een multidisciplinair overleg met de ouders wordt steeds besproken welke vorm van onderwijs (auti-klas of geïntegreerde werking) het meest aangepast is aan de noden van het kind.

Auti-klas

 

  • kleine klasgroep (maximum aantal leerlingen = 6)
  • individueel leertraject
  • verminderen van stress
  • geïndividualiseerde onderwijsstijl met visuele hulpmiddelen
  • extra hulp binnen de klas voor lessen rond
    communicatie
    zelfredzaamheid
    sociale vaardigheden
    gedrag en emotionele ontwikkeling
    vrijetijdsvaardigheden
  • ondersteuning van de klasleerkracht door het auti-team
  • aparte speeltijden
(foto's volgen weldra)

Werking

Samen met de ouders gaan we op weg om een evenwicht te vinden tussen:

 

  • het aanpassen van de omgeving aan hun kind
  • het kind vaardigheden aanleren om zo zelfstandig mogelijk te functioneren.

 

We willen stresssituaties verminderen en de kinderen met ASS veiligheid bieden. Dit doen we door communicatie, ruimte, tijd en werkorganisatie te verduidelijken en te visualiseren. We hebben ook aandacht voor prikkels, bijvoorbeeld overgevoeligheid voor bepaalde lichtinval, voor geluiden, aanrakingen, ondergevoeligheid voor pijn, koude, … .

Op deze manier willen we de kinderen met ASS meer kansen bieden om schoolse leerinhouden te verwerven en zich goed te voelen.

Voorwaarden

Om te starten in een auti-klas moet uw kind:

 

  • een diagnose hebben binnen het autismespectrum, gesteld door een kinderpsychiater, een ‘autisme’referentiecentrum of een COS (centrum voor ontwikkelingsstoornissen),
  • een attest buitengewoon onderwijs type 1 of 8 hebben.

Samen op weg met een kind met autisme in het BuO

In onze school verwelkomen wij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, waaronder leerlingen met een diagnose binnen het autismespectrum. Dit doen we o.a. door een geïntegreerde autiwerking:   

  • leerkrachten kunnen terecht bij leden van het auti-team met hulpvragen
  • ouders kunnen hulpvragen stellen aan het auti-team
  • visuele hulpmiddelen aanreiken zoals daglijn, bankorganisatie, enz.
  • spelbegeleiding tijdens de lesuren en op de speelplaats
  • werken met sociale leerverhalen ‘elkaar leren begroeten’, ‘leren omgaan met winnen en verliezen’, ‘samen een spel spelen’, ...
  • rustmomenten voorzien, bijvoorbeeld carnaval in kleine groep vieren
  • … .

 

Voor sommige kinderen met ASS is deze geïntegreerde autiwerking onvoldoende. Zij hebben meer nood aan een geïndividualiseerde leersituatie. Hierbij staan structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid centraal. Ook blijkt dat het onderwijsaanbod voor deze kinderen in de regio onvoldoende is.

Om hieraan tegemoet te komen, hebben wij enkele autiklassen opgericht. Een enthousiast team dat zich gespecialiseerd heeft in de begeleiding van kinderen met ASS zal de klas ondersteunen.

 

Kies in het menu één van de volgende rubrieken voor meer informatie:

 

 

Brunch en boekenbeurs

d

DOS

Hier kunnen jullie de vorderingen van het DOS-project volgen!

{youtube}aW6Rzj2J0DE|480|295|1{/youtube}

{youtube}lH4tkFy5ckQ|480|295|1{/youtube}

{youtube}Itj_mdsiu98|480|295|1{/youtube}


Specifieke thema's

Jongste leerlingen (speelleerklas)

Voor hen ligt de nadruk op het beter leren kennen van zichzelf als uniek individu. Zij leren hun lichaamsdelen herkennen en benoemen (gezicht, ogen, armen, handen, …). Zij zien hoe zij van baby tot nu veranderd zijn. Zij beleven hun zintuigen opnieuw: kijken, horen, zien, proeven, voelen, ruiken. Belanrijk hierbij is dat ze vertellen over hetgeen ze zelf ervaren.

 

Oudste leerlingen

In onze school geven wij ook seksuele opvoeding. Rond de leeftijd van 12 jaar vinden er heel wat lichamelijke veranderingen plaats bij jongens en meisjes. Die veranderingen hebben een grote invloed op hun zelfbeeld en de betekenis van seksualiteit. Soms worden kinderen hierdoor onzeker en maken ze zich zorgen. We willen de oudste leerlingen daarover informatie geven en hen hierbij hulp bieden. Dit gebeurt steeds in samenspraak met de ouders.

Het aanleren en bevorderen van de zelfcontrole

Werken aan zelfbeheersing en zelfcontrole is een voorwaarde om problemen te kunnen oplossen op een actieve en positieve manier (vb.: praten, de juf of een vriend als bemiddelaar, een briefje schrijven, ...). Enkel wanneer we rustig zijn, kunnen we op een goede manier nadenken. Als we in de war of overstuur zijn, gaan we al gemakkelijker impulsief handelen: we doen zonder na te denken. Bij de leerlingen merken we vaak dat zij daardoor ongewenst gedrag stellen. Nog al te vaak kiezen zij voor een passieve oplossing (vb.: geen hulp zoeken, probleem opkroppen, in een hoekje gaan zitten) of negatieve oplossing (vb.: schelden, stampen, …).

 

Hier op school leren zij met het ‘schildpadverhaal’ en het ‘stoplicht’ een rust- en nadenkmoment in te bouwen vooraleer ze iets doen. Het is de bedoeling hen te laten ervaren dat zij controle hebben over hun gedrag. Zij moeten zichzelf leren sturen.

 

    

 

Bij het kiezen van een oplossing benadrukken de leerkrachten het principe ”Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuze die je maakt!”. Een kind draagt steeds de gevolgen van hetgeen het doet. Het gevolg van de actieve en positieve oplossing “zeggen dat je iets niet-prettig vindt en vragen om ermee te stoppen’ zal verschillen van de agressieve oplossing ‘iemand stampen’.

Een positief zelfbeeld

Heel wat leerlingen hebben faalervaringen achter de rug. Wanneer een leerling ervaart dat hij gewaardeerd wordt en dat hij vertrouwen heeft in het eigen kunnen, is hij vaak beter in staat tot leren en tot goed gedrag in de klas.

 

Op vaste momenten in de week besteedt de leerkracht hier aandacht aan. Elke dag of elke week is er PAD-kind-van-de dag/week. Dit kind ontvangt heel veel complimenten. Aan het eind van de dag/week wordt er een complimentenlijst opgemaakt.

 

In hun omgang met de leerlingen zijn de leerkrachten bemoedigend, waarderend en ondersteunend.

 

 

Omgaan met anderen

De kinderen leren ook over hoe ze op een goede manier met elkaar kunnen omgaan. Dat gebeurt aan de hand van diverse thema’s. We trachten de kinderen hierbij een belangrijke waarde mee te geven: ‘Wat je zelf niet graag hebt, doe je ook niet bij iemand anders!’.

Voorbeelden van thema’s:

  • Wat is een vriend?
  • Hoe maak je vrienden?
  • Hoe leg je ruzies bij?
  • Wat doe je als je je afgewezen, buitengesloten voelt?
  • Wat doe je wanneer iets met opzet of per ongeluk gebeurt?

Gevoelens

Wat voel ik en wat voelt de ander? 

Kinderen weten vaak niet precies wat zij voelen of hoe zij hun gevoelens onder woorden moeten brengen. Daardoor wordt hun probleem vaak alleen maar groter. Wij leren de kinderen gevoelens herkennen, erkennen en benoemen bij zichzelf en bij anderen. In de klas heeft elke leerling alsook de leerkracht een doos met gevoelskaartjes en een gevoelsblokje. De leerlingen en de leerkracht mogen hun kaartjes op verschillende momenten tijdens de dag in hun gevoelsblokje op de bank stoppen. Ze mogen hun kaartjes gedurende de dag veranderen wanneer ze een ander gevoel ervaren.

Gevoelskaartjes en emotiethermometer

De gevoelens die de leerlingen leren, worden telkens benoemd als ‘prettig’ of ‘niet-prettig’. Een prettig gevoelskaartje is geel en een niet-prettig gevoelskaartje is blauw gekleurd. Er is één gevoelskaartje dat wit is, namelijk ‘privé’. Dit betekent dat het kind geen zin heeft om zijn gevoelens te uiten en erover te praten.

 


  

 

 

 

De gevoelens kunnen ook sterk of minder sterk zijn Zo kan een leerling zich boos voelen of zelfs woedend of slechts geprikkeld. Elk jaar leren de kinderen nieuwe gevoelens bij en zetten zij deze op de emotiethermometer.

 

Gevoelens en gedrag

Wanneer een kind beter in staat is om GEVOELENS te herkennen, te erkennen en te benoemen, kan het ook beter nadenken over wat het kan doen (GEDRAG) aan een bepaald gevoel. Daarom beklemtonen de leerkrachten in de klas het principe

‘Alle gevoelens mogen, maar niet elk gedrag mag!’

 


  
  
  
  
  
  
  

Pictogrammen: http://www.sclera.be 

Info en schoolreglement

Hier kan je het schoolreglement  en de infobrochure onderwijsregelgeving downloaden.

 

 

 

test iframe

Sponsors

Graag willen we onze sponsors van de musical bedanken.

 

 

 

Educatieve links

Educatieve websites 

Hieronder vind je een aantal educatieve websites met bijhorende beschrijving. Zo kan je kind in een aantal muisklikken oefeningen maken:

Website  Omschrijving

Bingel

Online educatieve spelen voor alle niveau's en vakken

Digitips 

Online educatieve spelen voor alle niveau's en vakken

Computermeester

Online educatieve spelen voor alle niveau's en vakken

Oefen 

Online educatieve spelen voor alle niveau's en vakken. Ga in het menu naar "kleuteronderwijs" of kies je leerjaar voor het lager onderwijs.

Rekenweb

Online educatieve spelen voor alle niveau's, vak: wiskunde

 

Educatieve software 

Er staat ook gratis educatieve software ter beschikking:

Website Omschrijving 

Woordkasteel

 

Een compleet spellingpakket voor kinderen vanaf 6 jaar met 14 spelletjes, op ieder niveau in te stellen. Met 180 woordenlijsten, toetsen, oefenpakketten voor specifieke spellingproblemen en alles natuurlijk op een speelse manier.

Sommenplaneet

Sommenplaneet is een rekenprogramma voor kinderen vanaf 6 jaar, voor thuis of op school. Alle onderdelen zijn opgebouwd als spelletjes (op vele niveaus) die je kunt winnen door goed te rekenen. Je kunt het gratis downloaden, installeren en kopiëren.

ICT

ICT wordt geïntegreerd in de andere lessen.

Meervoudige intelligentie

Ieder kind is uniek. Elk kind is intelligent. Er zijn veel manieren om intelligent, om ‘knap’ te zijn. De vraag is niet of je intelligent bent, de vraag is hoe je intelligent bent.

De theorie van de Meervoudige Intelligentie stelt dat er 8 verschillende intelligenties bestaan:

  • knap in taal: (verbaal-linguïstisch intelligent)
  • knap in het redeneren (logisch-mathematisch intelligent)
  • knap in werken met beelden (visueel-ruimtelijk intelligent)
  • knap in het muzische (muzikaal-ritmisch intelligent)
  • knap in bewegen en handelen (lichamelijk-kinesthetisch intelligent)
  • knap in alles wat met de natuur te maken heeft (naturalistisch intelligent)
  • knap in omgang met mensen (interpersoonlijk intelligent)
  • knap in inzicht in zichzelf (intrapersoonlijk intelligent)

Zo zal het ene kind weten hoe “pauw” geschreven wordt omdat het als het ware een foto in zijn hoofd heeft (beeldknap) en een ander zal een verhaaltje leren om te weten dat pauw met auw geschreven wordt en niet met ouw omdat pauw in het auw-verhaal staat (taalknap).

Het is belangrijk dat we kijken naar de verschillende manieren van leren van een kind: welke intelligenties gebruikt een kind om te leren, om te spelen, om samen te leven met anderen, om moeilijkheden op te lossen, … ? Als je als leerkracht weet welke de sterke intelligenties van een kind zijn en welke de minder sterke zijn kan je hiermee rekening houden bij het lesgeven.

We hebben er op school ook voor gezorgd dat de verschillende vormen van intelligentie in de lessen aan bod komen. We hebben materialen gemaakt en methodes aangepast waardoor leerlingen de leerstof vlugger kunnen oppikken.

Een voorbeeldje hiervan zijn de getallen die op de trap gekleefd zijn. Zo kunnen de leerlingen de getallenlijn tot 10 , tot 20, … ook stappen en voelen. Ze merken op dat 12 meer is (hoger is) dan 11. Als je nog één trede hoger gaat dan kom je op 13 (13 is 1 meer dan 12). Leerlingen die knap zijn in bewegen leren hierdoor soms vlugger.

Hoe leren ze samenwerken?

Coöperatief Leren in Multiculturele groepen (CLIM)

Onze school heeft aandacht voor het ‘climmig werken’. Dit betekent dat leerlingen en leerkrachten leren van elkaar en dat leerlingen onderling leren van elkaar.

Drie belangrijke houdingen komen aan bod:

  • Iedereen kan iets, niemand kan alles!
  • Je hebt het recht om anderen om hulp te vragen.
    Je hebt de plicht om anderen hulp te bieden.
  • Samen zijn we slimmer.

In groep leren ze verantwoordelijkheid dragen:

  • De materiaalmeester zorgt voor het materiaal
  • De secretaris noteert wat moet worden opgeschreven
  • De tijdsbewaker zorgt dat iedereen alles op tijd doet en dat het werk op tijd klaar is
  • De organisator zorgt dat iedereen zijn taak uitvoert zoals ze moet worden uitgevoerd.

Een climmige kookactiviteit is hier een voorbeeld van.

Een leerling van de hoogste klas werkt samen met een leerling uit een lagere klas aan een kookactiviteit. Zo leert hij of zij uitleg geven, zijn gedachten goed te verwoorden. Er komt spreken en luisteren aan te pas. Ze wegen samen bloem of meten een dl water. Ze geven uitleg aan elkaar of stellen vragen. De leerlingen zijn gemotiveerd om tot een goed resultaat te komen. Jonge kinderen leren soms heel veel van oudere leerlingen.

Structureel Coöperatief Leren (SCL)

Structureel Coöperatief Leren is een onderwijsaanpak waarbij leerlingen op een gestructureerde manier opdrachten uitvoeren. Zo werken leerlingen actiever mee, zijn ze meer gemotiveerd, krijgen ze meer zelfvertrouwen en leren ze beter samenwerken.

Met SCL willen we twee doelen bereiken :

  • de leerlingen voorbereiden op een toekomst waarin ze veel zelfstandig samen met anderen moeten werken en leven,
  • de leerlingen op een bewustere manier laten leren door ze veel actief te laten samenwerken

Een voorbeeldje is de binnenbuitenkring.

In het emotierondje vertellen de leerlingen soms aan de andere leerlingen van de klas wat er gebeurd is tijdens het weekend. Iemand spreekt en iedereen luistert. Als je een werkvorm als “binnenbuitenkring” gebruikt, zullen alle leerlingen meer de kans krijgen om te vertellen en kunnen ze ook beter luisteren.

De leerlingen staan in twee cirkels met het gezicht naar elkaar. De leerlingen uit de buitenkring vertellen hun verhaal tegen de leerlingen uit de binnenkring. Dan draaien de leerlingen door en staan twee andere kinderen tegenover elkaar. De leerlingen uit de binnenkring krijgen nu het woord.

Wat leren ze allemaal?

Elke week leert uw zoon of dochter iets bij van Padje.
Volgende onderdelen komen aan bod:

  • werkhoudingsvoorwaarden: stil zijn, stil zitten en vinger opsteken
  • stapsgewijs opdrachten leren aanpakken en uitvoeren aan de hand van 5 stappen
  • specifieke leerprincipes (precies en nauwkeurig werken, puzzeldenken, werktempo en werkritme, …)
  • actief samenwerken (climmig werken of coöperatief werken)
  • leren studeren (voor de oudste leerlingen).

Hoe pakken we dit aan?

Elke week geeft de leerkracht één les leren leren. In elke klas komt hetzelfde thema aan bod. Gedurende de week wordt er tijdens andere lessen en activiteiten naar het aangeleerde thema verwezen. De leerlingen leren de aangeleerde strategieën of denkhoudingen toepassen in andere situaties.

 

Thema
ORDE

Slogan
Alles heeft zijn plaats!

 

  

Thema
HOE GA IK HET DOEN?

Slogan
- Ik leg alles klaar.
- Ik maak een stap-voor-stap plan.

 


De les wordt steeds ondersteund door een prent en een slogan.

Dit maakt het gemakkelijker om te onthouden.

Wat willen we de kinderen leren?

Het is belangrijk dat kinderen inzicht hebben in het eigen denken, denkstrategieën en denkhoudingen. Wij leren hen dit op een systematische wijze aan. Zo zal een kind de gelegenheid krijgen zijn mogelijkheden beter te ontwikkelen en beter te gebruiken.

Leerlingen vragen ons vaak “Wat moet ik hier doen?” of “Hoe moet ik dat doen?” of “Is het goed wat ik hier gedaan heb?”. Het is belangrijk dat zij zelf en met de steun van de leerkracht op zoek gaan naar een antwoord op deze vragen.

Leren leren betekent dat de leerkracht de leerling motiveert om zelf aan het werk te gaan, om zelf na te denken. Wij stellen de leerlingen heel veel vragen en plaatsen ze voor allerlei problemen. Daardoor leren ze zelf oplossingen bedenken en behalen ze zelf goede resultaten. Ze krijgen een groter zelfvertrouwen, een grotere zelfstandigheid en sturen zichzelf beter. Met de lessen leren leren streven wij ernaar om van onze leerlingen bekwamere ‘leerders’ en ‘probleemoplossers’ te maken. Wij willen ervoor zorgen dat elke leerling zichzelf beter leert kennen met zijn sterke en minder sterke vaardigheden.
Wij willen hen inzicht bijbrengen en denkhoudingen en denkstrategieën aanleren, waardoor zij hun sterke vaardigheden zoveel mogelijk gebruiken. Hun minder sterke vaardigheden willen we hiermee beter ontwikkelen of hen leren deze te omzeilen.

Waarom leren leren?

Bij heel wat kinderen met speciale onderwijsbehoeften zien we dat het denken en de ontwikkeling van het denken verstoord is. Zij leren in een trager tempo en nemen onvoldoende kennis op. Zij kunnen minder goed onthouden en het geleerde minder goed toepassen in nieuwe situaties. Ze gebruiken verkeerde of onaangepaste strategieën (denkwijzen) of denken en werken op een wanordelijke manier.

Om onze leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen zijn wij op zoek gegaan naar methodes, theorieën, modellen, oefeningen, werkvormen, ... .

De basis van onze aanpak is de theorie van Feuerstein. Hij gaat er vanuit dat ieder kind veranderbaar is, dat ieder kind tot betere prestaties kan komen als we maar de juiste aanpak gebruiken. Dat is waarin ook wij geloven.

Op basis van het programma van Feuerstein, van de methode Cognet, de beertjes van Meichenbaum (bewerking Kaat Timmerman), de theorie van de meervoudige intelligentie, methodes om te leren studeren, methodes om leren samen te werken (Clim en structureel coöperatief leren) hebben we een eigen programma ontworpen.

Leerstoornissen

Als school willen we de ouders en familie graag informeren over de verschillende
leerstoornissen.

Voor elke leerstoornis vind je hier een informatiefiche en enkele interessante websites.

Elke informatiefiche (in pdf-formaat) bestaat uit:

  • een definitie
  • een signaleringslijst
  • tips voor de leerling
  • tips voor de leerkracht
  • tips voor de ouder
  • weetjes
Leerstoornis Informatiefiche Interessante websites
ADHD - ADD

Autistische stoornis

DCD of dyspraxie

Dyscalculie

Dyslexie - dysorthografie

Gilles de la Tourette

 

Godsdienst

Godsdienst

Frans

Hoogste klassen

W.O.

Er wordt projectmatig gewerkt.

Wiskunde

Verschillende vakonderdelen

Taal

Vakonderdelen:

....

Leren leren

Padje helpt je kind op weg bij het leren leren!

Kies in het menu één van de volgende rubrieken voor meer informatie:

Je kan de volledig tekst hier dowloaden in pdf-formaat

 

 

Onze aanpak

Kies in het menu één van de volgende vakonderdelen voor meer informatie:

  • Sociaal-emotionele (PAD)
  • Leren leren
  • Taal
  • Wiskunde
  • W.O.
  • Frans
  • Godsdienst

Bobot kalender

Klik op de onderstaande afbeelding om de kalender te downloaden:

 


 

 

Bobot doelstellingen

Algemene doelstellingen

  • Draagkracht van het GLO en BLO en de handelingsbekwaamheid van de leerkracht verhogen zodat we samen leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften zo goed mogelijk kunnen helpen
  • Mekaar ontmoeten om mekaar beter te leren kennen en om ervaringen en kennis uit te wisselen
  • Doorverwijzing en oriëntering van leerlingen optimaliseren
  • Samenwerken bij het implementeren van vernieuwingen

Concrete doelstellingen

Elkaar nog beter leren kennen:

  • Info over BLO meedelen
  • Activiteiten organiseren zodat leerlingen van het GLO en het BLO elkaar ontmoeten en leren kennen.
  • Contacten met BSO en TSO organiseren voor lkren en leerlingen
  • Elkaar ontmoeten via werkvergaderingen, nascholingen en stuurgroep.

Draagkracht van het GLO en het BLO verhogen:

  • Met de zorgbegeleiders, taakleerkrachten, GOK leerkrachten en BLIO’s de hulp voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften optimaliseren
  • Samen op zoek gaan naar een goede aanpak van zorg- en risicolln
  • Informatie over leerstoornissen opzoeken en aan elkaar doorgeven
  • Gedifferentieerde werkvormen (CLIM, SSL) introduceren en/of optimaliseren
  • Gezamenlijke nascholingen organiseren en volgen
  • Gezamenlijke werkvergaderingen organiseren en volgen
  • LVS op elkaar afstemmen en verder implementeren binnen de scholen

Doorverwijzingprocedure optimaliseren (met toestemming van ouders)

  • opstellen van doorverwijzingfiche
  • telefonische contacten bevorderen
  • Baso-fiche opvolgen

Vernieuwingen samen ontdekken, bestuderen en toepassen

Andere BO-scholen ondersteunen bij het oprichten van een samenwerkingsverband

Ervaringen en bevindingen over ons samenwerkingsproject meedelen aan geïnteresseerden

Evolutie Leerzorgkader opvolgen en bespreken

Bobot historiek

Waarom gestart met een samenwerkingsverband ?

In het verleden verliep het contact tussen het gewoon en het buitengewoon onderwijs stroef en in een sfeer van wantrouwen. We kenden elkaar onvoldoende. We stuurden leerlingen naar elkaar door, maar de noodzakelijke informatie werd niet, onvolledig of erg laat doorgegeven. Er was geen vorm van uitwisseling of samenwerking.

Hoe gestart met een samenwerkingsverband ?

De nood om te starten werd op een bepaald moment geuit door enkele scholen van het gewoon basisonderwijs en door de school voor buitengewoon onderwijs.
Op vrijwillige basis heeft de directeur van het buitengewoon onderwijs enkele initiatieven genomen, gesteund door de pedagogische begeleiding van het gewoon basisonderwijs en het PMS van toen.
Enkele initiatieven: contacten via opendeurdagen, contacten tussen taakleerkrachten GLO en directeur BLO in verband met doorverwezen leerlingen, materialen en methodes van BLO ter beschikking stellen, gezamenlijke nascholing rond dyslexie, werkbezoek aan een samenwerkingsverband in Nederland …. Zo groeide er vertrouwen tussen de scholen en verbeterde de relatie.
In januari 1996 zijn we in een project gestapt met 9 scholen GLO en 2 scholen BLO. We kregen van het VVKBuO een GESCO voor 11 uren, zo kon een leerkracht van het BLO de coördinerende functie voor het samenwerkingsverband op zich nemen. We zijn gestart met verkennende gesprekken: wat verwachten we ? wat is realiseerbaar?. Vanuit deze gesprekken werd een actieplan opgesteld. Elk jaar wordt dit actieplan geëvalueerd en bijgestuurd.
We houden steeds rekening met enkele vooropgestelde doelen:

  • elkaar leren kennen
  • draagkracht van het GLO en het BLO en de handelingsbekwaamheid van de leerkracht verhogen zodat we leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften zo goed mogelijk kunnen helpen
  • doorverwijzing en oriëntering van leerlingen optimaliseren
  • samenwerken bij het implementeren van vernieuwingen

Bij het begin van het schooljaar 2003 – 2004 werd onze groep gereorganiseerd en uitgebreid. Dit kwam voornamelijk door het opstarten van de scholengemeenschappen. We werken nu voornamelijk met 14 scholen (waarvan 2 scholen BLO). Onze hoofddoelstellingen zijn hetzelfde gebleven. De actiepunten zijn een beetje aangepast.

Medeleven Busongeval Sierre

 

Sierre ongeval

CLB


Wanneer en hoe kan je het CLB bereiken?

Vrij CLB
Veldbornstraat 18
3300 Tienen
016/81 31 05

Het centrum is open:

  • alle werkdagen van 8u30 tot 12u00 en van 13u00 tot 16u30
  • op dinsdagavond tot 19u00
  • op afspraak (ook mogelijk buiten de openingsuren)
  • twee dagen in de kerstvakantie

Het CLB sluit van 15 juli tot en met 15 augustus. Tijdens die periode kan je een CLB-medewerker bereiken op de infolijn via het telefoonnummer: 078/155 551

CLB-medewerkers in onze school:

  1. Elien Debelie: psychologe, in de school aanwezig elke dinsdagvoormiddag
  2. Hilde Bekaert: psychologe
  3. Joëlla Meelberghs: maatschappelijk assistent
  4. Benedicte Melis: schoolarts
  5. Martine Brié: sociaal verpleegkundige

Voor wie werkt het CLB?

 

Een Centrum voor Leerlingenbegeleiding of CLB is een dienst waarop leerlingen, ouders, leerkrachten en schooldirecties een beroep kunnen doen voor informatie, hulp en begeleiding.

Het CLB is er voor alle leerlingen, maar besteedt vooral aandacht aan kinderen en jongeren met leer- en opvoedingsproblemen.

Op welke domeinen is een CLB actief?

Een CLB kan leerlingen op vier domeinen begeleiden:

  • het leren en studeren
  • de schoolloopbaan
  • de preventieve gezondheidszorg
  • het goed functioneren in groep en thuis

Kan begeleiding ook verplicht worden?

In principe is begeleiding door een CLB een recht en kan ze niet verplicht worden. Er zijn echter twee uitzonderingen:

  • bij spijbelgedrag
  • bij sommige medische onderzoeken en opvolgen van inentingen

Wat mag je van het CLB verwachten?

Het CLB wil problemen met de gezondheid voorkomen. Tijdens de medische onderzoeken wordt aandacht besteed aan de groei en ontwikkeling, de algemene gezondheidstoestand en het welbevinden van alle leerlingen. Ze vinden plaats op het Centrum voor de 2de kleuterklas en het 5de leerjaar, het 1ste secundair en het 3de secundair. Inentingen tegen besmettelijke ziekten zijn ook een belangrijk onderdeel van de medische preventie. Het CLB rekent erop dat ouders en leerkrachten een signaal geven als er moeilijkheden dreigen met kinderen of jongeren, thuis of op school.

De CLB-werking sluit aan bij vragen en noden van leerlingen, ouders en leerkrachten. Elke school heeft een vaste CLB-medewerker die de opdracht heeft de leerlingenbegeleiding van de school te ondersteunen en aan te vullen. Elke CLB-medewerker maakt deel uit van een team van mensen met verschillende vorming en ervaring. Het CLB maakt deel uit van een breder netwerk van hulpverleningsdiensten.

Hulp en begeleiding

Het CLB streeft ernaar dat leerlingen zich goed voelen op school. Het zorgt samen met de school voor de sociale en emotionele ontwikkeling en zoekt mee naar oplossingen bij moeilijkheden.

Het CLB ondersteunt de school bij de begeleiding van studiekeuzes en helpt leerlingen en ouders met vragen over de uitbouw van hun eigen schoolloopbaan. Het CLB zoekt, op de eerste plaats samen met de leerkrachten, naar een gepaste begeleiding bij studie- en leerproblemen. Zo nodig wordt in overleg naar gespecialiseerde hulp gezocht of naar een aangepaste vorm van onderwijs.

Informatie

Informatie verstrekken over alle studiemogelijkheden en over de aansluiting op de arbeidsmarkt is een belangrijke CLB-opdracht. Het CLB helpt ouders, leerkrachten en leerlingen om de weg te vinden naar voorzieningen buiten het onderwijs, die hulp en informatie kunnen geven. Dit gebeurt via de school, op ouderavonden, in infobrochures, en zo nodig tijdens individuele gesprekken. Het CLB ondersteunt de gezondheidsvoorlichting en -opvoeding op school en geeft advies over veiligheid en hygiëne.

Wist je dat …

  • de dienstverlening van het CLB gratis is.
  • de geheimhouding van gegevens gegarandeerd wordt. Dit waarborgt een onafhankelijke werking van het CLB-personeel tegenover scholen en andere instellingen.
  • je wel kan binnenlopen op het centrum, maar het is handiger vooraf een afspraak te maken.
  • je voor meer informatie over de bedoeling en de werking van Vrije CLB's kunt surfen naar www.clb-net.be

MOS

Wat is MOS ?
Mos groeit niet alleen tussen de stenen, maar ook in de scholen! MOS staat voor Milieuzorg Op School. Het is een milieuzorgproject van kleuter- tot hogeschool. Met het MOS-project wil onze school op een pedagogisch verantwoorde manier een eigen milieuzorgsysteem uitbouwen.

Verkeer

Verkeer in de kijker !

Een Verkeersteam bij ons op school ! 

In onze school is er ok een "werkgroep Verkeer" opgericht.
Met deze werkgroep willen we ‘ Veiligheid ‘ in en rondom onze school een extra klemtoon geven !

We willen in de eerste plaats onze leerlingen, maar zeker ook de ouders alert maken op veiligheid in het verkeer. 

De "werkgroep Verkeer" telt 4 leerkrachten : Juf Ria, meester Kristof, juf Veroniek en juf Martien. Tijdens de maandelijkse vergaderingen worden er maandpunten opgesteld en gepaste verkeersactiviteiten georganiseerd.

Zo wordt er iedere maand een item i.v.m. verkeersveiligheid extra in de kijker geplaatst. Het prikbord in de gang kondigt dit thema aan met slogan en bijpassende poster.
Binnen elke klas wordt er op eigen niveau rond dit thema gewerkt.

We geven even een overzicht van deze maandthema’s :

SEPTEMBER : Ken je plaats op de weg !
OKTOBER : Veilig op weg naar school !
NOVEMBER : Veilig oversteken.
DECEMBER : Zien en gezien worden !
JANUARI : Klikvast in de auto !
FEBRUARI : Veilig in en uit de bus of auto stappen.
MAART : Eerste hulp bij een ongeval.
APRIL : Ken de verkeersborden !
MEI : Met de fiets veilig in het verkeer !
JUNI : Lekker en veilig buiten spelen !

Er wordt binnen deze werkgroep tevens ook gezocht naar bruikbaar lesmateriaal. Dit omvat de aankoop van aangepaste handleidingen maar ook het bestellen van folders bij BIVV.
Deze folders zijn ook bedoeld voor onze ouders. Omdat kinderen pas echt uit ervaringen leren, vinden wij een actieve deelname aan het verkeer een onmisbare factor in dit leerproces.

Dit schooljaar wordende volgende activiteiten georganiseerd :

1. Veilig leren oversteken met de agent
2. Busevacuatieoefening
3. Ik gebruik altijd de gordel !
4. De dode hoek
5. Trainen van de fietsvaardigheid.

Zo zie je maar …. het verkeersteam zit niet stil !
Wij hopen zo om samen met jullie goede begeleiders te zijn in het verkeer !

Het voorbije schooljaar behaalden we opnieuw het 10 op 10 label. We kregen een bedrag van 200 euro. Hiermee kunnen we weer een aantal fietsen kopen. We ontvingen eveneens een grote zak met verkeersmateriaal voor het fietsparcours.

Technotheek

Proeftuinproject : Handen uit de mouwen!

De bedoeling van het technologie-project in onze school is het uitbouwen van een technotheek met technodozen. In de technodozen vinden de leerkrachten een doefiche, een docufiche en een werkblad over het gekozen onderwerp. Er zit ook een leerkrachtenfiche bij met lessuggesties en achtergrondinformatie. In de technodoos zit ook het nodige materiaal om de proef of het experiment uit te voeren, en waar nodig ook een voorbeeldje.

Voor meer info over het proeftuinproject op de website terecht: www.technotheek.be

Bobot algemeen

Wat is BOBOT ?

Wij zijn een groep van 14 scholen (gewoon en buitengewoon basisonderwijs) die allerlei initiatieven ondernemen om SAMEN te WERKEN aan het verhogen van onze professionaliteit. Wij proberen samen te zoeken hoe we onze zorgbreedte voor leerbedreigde leerlingen kunnen uitbreiden. Wij proberen mekaar te ondersteunen in het aanpassen van ons onderwijs aan al de vernieuwingen. Wij brengen leerlingen en leerkrachten van het gewoon en buitengewoon onderwijs met mekaar in contact zodat ze elkaar leren kennen. Op deze Bobot pagina's houden we jullie op de hoogte van de verschillende projecten die per leerjaar worden uitgewerkt, de geplande vergaderingen ... kortom ... alles wat kan dienen om een goede samenwerking te bevorderen tussen het basisonderwijs en het buitengewoon onderwijs.

 

Kalenders

 

Vakanties:

  •  Herfstvakantie: 30/10/2021 tot 7/11/2021
  • Kerstvakantie: 24/12/2021 (12.00u) tot 9/01/2022
  • Krokusvakantie: 26/02/2022 tot 6/03/2022
  • Paasvakantie: 2/04/2022 tot 18/04/2022
  • Zomervakantie: 1/07/2022 tot 31/08/2022

 

Vrije dagen:

  •  1/10/2021: vrije dag (facultatief)
  • 11/11/2021: Wapenstilstand
  • 26/05/2022: O.-L.-H. Hemelvaart
  • 27/05/2022: brugdag
  • 30/05/2022: vrije dag
  • 6/06/2022:Pinkstermaandag
  • 30/06/2022: einde schooljaar, we eindigen om 12.00u

 

Pedagogische studiedagen:

  •  22/09/2021
  •  25/11/2020
  • 17/03/2021

 

Festiviteiten op school:

  •  Restaurantdag: 20/11/2020
  •  Bingo: 13/03/2021
  • Domeinfeesten: 8/05/2021

 

Rapportavonden:

  • Rapportavond 1: 15/12/2020
  • Rapportavond 2: 1/04/2021
  • Rapportavond 3A: 3/06/2021
  • Rapportavond 3B: 28/06/2021 (+ proclamatie)

Wat is PAD?

In dit ontwikkelingsdomein gebruiken we het PAD-programma als basis.

 

PAD staat voor Programma voor Alternatieve Denkstrategieën.

 

Het is een programma voor de stimulering van de sociaal-emotionele ontwikkeling op een systematische en planmatige wijze. Het programma bevat een lessenpakket met gedetailleerde lesuitwerking: doelen, materialen, werkwijze en afsluitactiviteit.

 

Het programma werd in 1982 ontwikkeld door Greenberg, Kusché e.a. aan de University of Washington in de Verenigde Staten van Amerika. Slechthorende en dove kinderen hadden immers heel veel problemen om hun gevoelens te verwoorden. Op hen te helpen werd dit programma ontwikkeld.

 

Het programma werd vertaald in het Nederlands en bewerkt door de ouderorganisatie FODOK (ouders van dove kinderen). Het Seminarium voor Orthopedagogiek in Utrecht kreeg de exclusieve rechten en werd belast met de aanpassing en invoering ervan in Nederland. Het werd aangepast voor het speciaal lager onderwijs.

 

Sinds 2000 gebruiken we het programma met succes op onze school.

 

Elke week wordt er een PAD-les gegeven waaraan alle kinderen deelnemen. Wat er aangeleerd wordt, komt de hele week aan bod in andere lessen en verschillende situaties (speeltijden, bij conflicten, bij verdriet, ...).

 

Kies in het menu één van de volgende rubrieken voor meer informatie:

 

 

Opvoedingsproject

Het opvoedingsproject van onze school

In onze school verwelkomen wij 2 groepen van kinderen. De eerste groep bestaat uit kinderen voor wie de onderwijsbehoeften dermate zijn dat de aanpassingen in de gewone lagere school ofwel disproportioneel ofwel onvoldoende zijn om hen binnen het gemeenschappelijk curriculum te kunnen blijven meenemen in een school voor gewoon onderwijs (type basisaanbod). De tweede groep zijn normaalbegaafde kinderen met een autismespectrumstoornis (type 9).
Wij trachten deze kinderen te begeleiden om te komen tot een zo volledig mogelijke ontplooiing van de totale persoon.
 
De term begeleiden wijst niet op ‘leiden naar’, maar eerder op ‘samen op weg gaan’.
Bij de begeleiding is een evenwichtige aandacht voor de verschillende aspecten van de totale persoonlijkheid belangrijk. Alhoewel het kennen (rekenen, lezen, spellen, …) niet van mekaar te scheiden zijn, moeten deze aspecten duidelijke accenten krijgen in onze opvoeding en in ons onderwijs.
 
Een kind kan zelfs zichzelf worden en bekwaam tot relaties met anderen, indien het op zijn levensweg mensen ontmoet, die een uitdrukkelijk ‘ja’ uitspreken ten aanzien van zijn persoon. Daarom accepteren wij de kinderen zoals ze zijn met hun goede kwaliteiten en hun mogelijkheden, maar ook met hun gebreken en beperkingen.
 
Alleen binnen een klimaat van vertrouwen en onbevangenheid kan een kind uitgroeien tot een zelfstandig volwassen persoon.
 
In onze snel evoluerende maatschappij moet onze opvoeding voldoende soepel en dynamisch zijn. Tegelijkertijd moeten wij de kinderen en jongeren houvast bieden en waarden meegeven. Zo helpen wij hen in hun groei naar verantwoordelijkheid en weerbaarheid en bereiden we ze voor op een taak binnen een gemeenschap (werk, dorp, wereld, …).
 
Erg belangrijk is dat het kind inzicht krijgt in zijn eigen denken, handelen en functioneren.
 
Pas dan kan het kind zich in volle vrijheid en in volle verantwoordelijkheid openstellen voor zichzelf, de dingen om zich heen (het materiële, de natuur), de anderen (de medemens) en De Andere (God).

Je kan de volledig tekst hier dowloaden in pdf-formaat

Welkom

Van harte welkom op onze schoolwebsite! Op deze pagina's geven wij meer uitleg over wie wij zijn, wat we doen en nog zoveel meer. Graag vertellen wij je ook iets over onze leerlingen, want zij vormen samen met iedereen die hier werkt en samen met de ouders, het hart van onze school.

Wil je meer weten over ons opvoedingsproject, onze visie, de gebruikte methodes, het CLB waarmee onze school samenwerkt, …? Navigeer dan met behulp van het menu doorheen onze website.

Heb je na een bezoek aan deze website nog vragen? Contacteer ons dan vrijblijvend.

Historiek

Het onderwijs

Onze school maakt deel uit van de school- en leefgemeenschap Mariadal te Hoegaarden. Er is ook een Vrije Basisschool en een school voor Aangepast Beroepsonderwijs (Buso).
In het totaal volgen er ongeveer 750 leerlingen les in Mariadal

Een kleine historiek

Tijdens het schooljaar 1962-1963 werden er voor de kinderen met leermoeilijkheden en moeilijklerende kinderen aparte klassen opgericht, verbonden aan de Oefenschool. Deze plannen werden uitgewerkt door de toenmalige directeur van de Katholieke Normaalschool Tienen (K.N.T.), E.H. G. Heylen, samen met August Lambrechts, schoolhoofd van de Oefenschool, in samenwerking met de andere vrije scholen van Tienen en gesteund door kanunnik Beckers, diocesaan inspecteur.

Op 9 september 1963 begon het B.L.O. (Buitengewoon Lager Onderwijs) met 14 leerlingen aan het schooljaar '63-'64. In het Immaculata-instituut was kanunnik  Beckers eveneens de promotor van het B.L.O. toen hij na lang aandringen verkreeg dat er een klas zou komen voor meisjes met leermoeilijkheden. Op 1 september 1963 startte men met een klas van 15 meisjes.

Wegens plaatsgebrek vertrok B.L.O.-Immaculata in 1970 naar Hoegaarden en B.L.O-K.N.T. volgde in 1973. Zo startte officieel op 1 september 1973 het B.L.O. Hoegaarden met niet minder dan 178 leerlingen, verdeeld over 14 klassen. Met het oog op de toekomst richtten ze onmiddellijk een vierde graad op die bestemd was voor leerlingen ouder dan 14 jaar. Op 1 oktober 1975 zaten er 200 leerlingen in 16 klassen.

Om deze groep nog beter te begeleiden werd de hulp ingeroepen van het P.M.S voor B.O. te Heverlee, dat onder leiding stond van de heer A. Dens. Dankzij deze samenwerking, de psychologische onderzoekingen en orthopedagogische aanpak, splitste de school zich op in 3 groepen:

  • type 1 : moeilijk lerende kinderen van 6 tot 13 jaar
  • type 8 : kinderen met leermoelijkheden van 6 tot 13 jaar
  • vierde graad : moeilijk lerende kinderen vanaf 12 jaar.

Tijdens het schooljaar '79-'80 werd de vierde graad omgevormd tot buitengewoon beroepsonderwijs. Hierdoor vergemakkelijkte de volledige integratie in het sociale leven en het arbeidsmilieu voor alle kinderen. 
De heer Jos Lambrechts, onderwijzer, verbonden aan het B.L.O. vanaf 1963 en directeur van de school sedert 1972, zorgde ervoor dat op 1 september 1986 het type 8 officieel erkend werd. Op 1 september 1991 werd de heer Jos Lambrechts opgevolgd door de heer Andre Vandevenne, onderwijzer, verbonden aan het B.L.O. sedert 1976. Ook hij doet zijn uiterste best om het B.L.O. tot verdere ontwikkeling te brengen.

Ligging

Het Speciaal Lager Onderwijs Mariadal is gelegen in een rustig parkgebied aan de rand van Hoegaarden.

MARIADAL - Klein Overlaar 3, 3320 Hoegaarden